Ostantni post historyczny, czyli o hippisach
Na początku postu warto by było
wyjaśnij skąd wzięła się nazywa ,,hipisi'' .Hipotez na ten temat jest
mnóstwo/Pierwszą z nich może być określenie ,,hippie'' pochodzące już z lat
dwudziestych ubiegłego stulecia. W latach międzywojennych ,,hippie''
nazywano białego młodzieńca, który
fascynowała sii ę kulturą afroamerykańską, np. muzyką jazzewą, czy swingiem.
Nazwa ta wzięła się z ruchu bioder( z języka .angielskie hips-bobra)
wykonywanego w trakcie jazzowego tańca. Z tego właśnie powodu młodych białych Amerykanów, który
interesowali się kulturą afroamerykańską nazywano po prostu ,,hiipie'.
Inna wersja hipotezy, skąd się
wzięła nazwa,,hippie'' mówi o tym, że ' określenie ,,hippie'' wzięło sę od
słowa ,,hep' , która pochodzi z pewnego zachodnioafrykańskiego języka Słowa
,,hep''' w tymże języku oznacz ,,kogoś kto ma otwarte oczy''.
Na powstanie ruchu hipisowskiego w Stanach miał wpływ splot
wielu niefortunnych w wydarzeń na
przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. W tym okresie historycznym
śmierć poniosło wiele wybitnych Amerykanów, którzy byli autorytetami dla wielu
ówczesnych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Wśród tych osobistości znaleźli
się bracia Robert i John[1] Kennedy oraz Martin Luther King[2]. Tak drastyczna
sytuacja w której nagle umierają osoby
będące niejako wparciem i przewodnikami moralnymi dla milionów ludzi nie mogła
pozostać bez ehca. Zwłaszcza śmieć Luthera
Kinga, który był mentorem religijnym oraz bojownikiem o prawa człowieka miała
ogromny wpływ na ówczesne amerykańskie
społeczeństwo. Gdy spora cześć amerykańskiego społeczeństwa jakim byli
ówcześni Afroamerykanie stracili swojego
przewodnika czuli się zagubieni. Taki stan rzeczy powydawał liczne zamieszki w
gettach afroamerykańskich. Dochodziło w tedy nawet do otwartych konfliktów
zbrojnych w murzyńskich dzielnicach. Takie zjawisko w socjologii jest czymś
zupełnie naturalnym. Społeczeństwo, które
traci osobę, która była dla niego przywódca, wsparciem lub autorytetem
staje się zagubione. Co za tym idzie takie zdezorientowanie skutkuje anarchią i
bezprawiem, jak to było w przypadku incydentów w gettach. Kolejnym następstwem
takiego pogubienia się danego społeczeństwa jest bunt, który jest głównym
tematem mojej pracy. Wróćmy zatem do poznania sytuacji społecznej i
protetycznej w Stanach Zjednoczonych lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku.
Ówczesna
młodzież została pozbawiona niejako osób, które mogły by być dla nich
autorytetem. Nawet rodzice, którzy powinni wzorem dla swoich dzieci, nie byli
wówczas tak pozrażani rzez swoją latorośl tak jak w latach poprzednich. W dużym
uproszczeniu taki silni brak posiadania autorytetu w tym czasie mógł doprowadzić do rozluźnienia obyczajów w
mocno konserwatywnej Ameryce. Młodzież, która zapoczątkowała ruch ,,flower
power'' pochodziła głównie z klas średnich. Czyli rodzin w których takie
wartości jak praca , zdobywanie pieniędzy były bardzo istotne .Ówczesna
młodzież należała do tzw ,, powojennego babyboomu'' . Który miał miejsce w
drugiej połowie lat czterdziestych. W powojennej Ameryce rozmaiło się
postrzeganie młodzieży. Zaczęto traktować nastolatki jako osobną kategorię
wiekowa, co przed wojną nie miało miejsca. Spowodowało nastąpiło wtedy wydłużenie procesu
usamodzielniania się , co skutkowano zmianie w zachowaniu młodych ludzi. [Mania1] Nastolatki w połowie
szóstej dekady zaczęły zachowywać się dużo swobodniej niż na początku
lat sześćdziesiątych. Młodzi ludzie nie tylko zaczęli się buntować przeciwko
rodzicom, ale przede wszystkim nie chcieli żyć jak swoi rodzice . Oznaczało to,
że nastolatki nie szanowały tradycyjnych wartości takich jak rodzina w
klasycznym tego słowa znaczeniu, czy też wartości chrześcijańskie. Taka zmiana
w mentalności społeczeństwa Stanów
Zjednoczonych była bardzo rewolucyjna jak na owe czasy. Jednak nie tylko brak
autorytetów, oraz zmiany społeczne i kulturowe były główną przyczyną pojawienia
się subkultury hipisów. Jedną z bezpośrednich przyczyn powstania ruchu hipisowskiego
było rozpoczęcie wojny w Wietnamie w
1962 roku 1Wiele
Amerykanów nie miało zamiaru pogodzić się ze śmiercią zarówno swoich rodaków
jak i niewinnych obywateli Wietnamu.. Upowszechniają wie wówczas działania
społeczna, o charakterze pacyfistycznym, które są typowe dla hipisów. Wiele
osób organizuje marsze, będące wyrazem sprzeciwu wobec panującej Azji wojny raz
dochodzi o publicznych paleń kart poborowych o wojska . Mimo, że próby
mające na celu doprowadzenia do szybszego zaprzestania działaj zbrojnych nie
powiodły się, dzięki tym próbom postały ruch hipisowski. To właśnie w tak nie sprzyjających dla
propagowania idei pacyfistycznych warunkach, jak panująca w tych czasach wojna,
postała subkultura, która wręcz z wartości pacyfistycznych słynie. Nawet główne
hasło hipisów,, Make love not war. Make
children not bomb’’[3]
postało oczywiście w trakcie protestów przeciwko wojnie w Wietnamie. Pionierzy
,,ruchu hipisowskiego’’ wyrażali swój bunt
nie tylko pokojowymi manifestacjami, ale także działaniami
artystycznymi. Przykładem takich działam jest np. wyreżyserowanie musicalu
,,Hair’’ będącym ewidentnym sprzeciwem wobec Wojny w Wietnamie.[4] Równie charakterystyczną cechą hipisów, która
wyróżniała tę na grupę na tle innych obywateli było podejście do spraw
religijnych. Spora część amerykańskich nastolatków i starszej młodzieży na
przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zaczęła interesować się
wierzeniami wschodnimi. Religie o pochodzeniu azjatyckim, takie jak buddyzm i
hinduizm stawały się zatem coraz bardziej popularne wśród młodych obywateli
Stanów Zjednoczonych. Można by nawet zaryzykować stwierdzeniem, że wierzenia
wschodnie stanowiły wręcz podstawę mentalności pierwszych hipisów. Wartości
takie jak pacyfizm, osiąganie wewnętrznego spokoju, czy też brak
zainteresowaniem dobrami materialnymi były szanowane zarówno przez
wyznawców religii azjatyckich, jak
pierwszych hipisów. Nawet jeżeli
dany członek ruchu hipisowskiego nie był wyznawcą hinduizmu lub buddyzmy to
inspirował się założeniami tych religii w życiu codziennym. W Ameryce lat
sześćdziesiątych interesowanie się wyznaniami z po za kręgu kultury
judeochrześcijańskiej był bardzo źle widziane w konserwatywnym
pro-protestanckim społeczeństwie. Religia chrześcijańska była jedną z
podstawowych tradycyjnych wartości dla wielu pokoleń Amerykanów. Do dnia dzisiejszego
mieszkańcy Stanów Zjednoczonych są jednymi z najbardziej chrześcijańskich
w świecie zachodnim. Nic zatem dziwnego, że buntowanie się
przeciwko chrześcijaństwu, lub przechodzenie na inną wiarę było czymś wręcz
karygodnym dla społeczeństwa Amerykańskiego żyjącego w szóstej dekadzie XX
wieku. Zarówno buddyzm jak i hinduizm nawoływał na skupieniu się życiu
duchowym, a nie materialnym, co było ewidentnie sprzeczne z założeniami
protestantyzmu, który promował kult pracy. Społeczeństwo protestanckie jakim są
Amerykanie będąc społeczeństwem pracowitym, ale także rządnym sukcesu. Ciągły
,,wyścig szczurów’’ oraz ciągła rywalizacja
mający miejsce za Atlantykiem nie podobała się sporej części młodzieży
lat sześćdziesiątych. Hipisi uważając, że zapewnienie sobie dobrego statusu
materialnego nie jest aż tak istotne nie chcieli podejmować stałego
zatrudnienia.[5]
16.05.2016. Zdjęcie hipisów z lat sześćdziesiątych. https:// https://www.youtube.com/watch?v=UPXl18Gibdk
Wszechobecny
kult pieniądza, była drugi po Wojnie w Wietnamie kwestią, przeciw której
sprzeciwiali się pionierzy ruchy ,, flover power’’. charakteryzowali
się oni. kolorowymi kwiecistymi ubiorami, inspirowanymi etnografią różnych regionów, oraz noszeniem
długimi włosami. Oprócz charakterystycznych elementów imagu hipisa jak długie
włosy czy kwieciste ubrania było jeszcze
kilka innych elementów owego imagu. chłopaka hipisa typowy były
kapelusze, kwiaty, okrągłe okulary typy ,,lenonki'', znak pokoju
tzw.,,pacywka'', spodnie bojówki, bose stopy, lub wysokie buty oraz paski z
klamrą, i wiele ozdób etnicznych.( azjatyckich, indiańskich, bądź
meksykańskich. Dziewczęta należące do subkultury hipisowskiej wyróżniały się
przez wszystkich tym ,że nie malowały ust, ani nie nosiły biustonosza, w
przeciwieństwie do większości kobiet. Ich makijażem były mocno podkreślane
oczy, oraz malunek na twarzy hipiski nosi kwieciste ubrania, tak jak ich
koledzy, oraz mnóstwo różnych ozdób jak np. korali, Typowe dla hipisek były też
mini spódnicy, kamizelki, bufiaste bluzki oraz sandały. Osoby ,,hippie'' miewały także tatuaże. Wpływ
na wygląd hipisowskiej młodzieży miało interesowaniem się kulturą azjatycką,
zwłaszcza religią. Tak jak już wspominam wcześniej wierzenie orientalne były
bardzo ważne dla ideologi ,,flower pwer'' Również, że jeśli chodzi o image. Także
liczne podróże, którzy odbywali hipisi Chba każdy z nas koja za typowy dla
hipisów ,,samochód ogórek'', którymi oni
podróżowali[6] .Osoby
należące do ruchu ,,flower power'' jeździli zarówno do Stanach Zjednoczonych
jak i na innych państwach, Najczęściej odwiedzanymi przez hipisów miejscami był
Azja, Ameryka Łacińska, czy Europa. pływ
na wygląd hippisowskiej młodzieży, miało ich duże
zainteresowanie kulturą azjatycką a zwłaszcza religią. Dlatego
jak wspomniałam wcześniej, wierzenia orientalne były tak bardzo
ważne dla ideologii ,,flower power”.
Również na
hippisowski image, wpływ miały liczne podróże, które odbywali
hippisi. Chyba każdy z nas kojarzy ,,samochody ogórki'', którymi
oni podróżowali. Jeździli zarówno po całych Stanach
Zjednoczonych jak i chętnie zwiedzali też inne kraje. Najczęściej
odwiedzanymi przez hipisów miejscami była Azja, Ameryka Łacińska
oraz Europa. Hippisi wyróżniali się nie tylko sposobem życia czy
wyglądem, ale także słuchaną przez siebie muzyką. Najbardziej
znanymi przedstawicielami muzyki hippisowskiej była Janis Joplin,
Jimi Hendrix, Bill Graham, Richard Alfred Griffin oraz Bob
Dylan.
Natomiast zespołami które były popularne wśród zwolenników ideologii „flower power” były zespoły takie jak Rolling Stones, The Beatles, Greatefull, The Doors, Sunsetstrip, Messengere Serwice, The Fugs oraz Spoonful. Najbardziej popularnym gatunkiem muzycznym w złotej erze ruchu „hippie” były różne odmiany rocka, bluesa, western rock music czy San-Francisco rock. Nie mniej jednak cenionymi gatunkami muzyki były takie gatunki jak blues i jazz. Wszakże sama Janis Joplin była typowo bluesową piosenkarką. Także różne odmiany folku były znane wśród hippisowskich muzyków, jak np. folk – rock. Jednym z najbardziej popularnych zespołów wśród hippisów był psychodeliczno-folkowy zespół Pearls Before Swine, powołany w 1965 roku na Florydzie przez Toma Rappa. Dlatego występowanie również elementów psychodeliki było bardzo charakterystyczne w muzyce słuchanej przez tę subkulturę. Bardzo istotną rolę dla rozmuzykowanej rzeszy hippisów odgrywały przeróżne festiwale. Najbardziej znanym stał się festiwal „Woodstock”, który po raz pierwszy odbył się w 1969 roku, z inicjatywy trzech osób , Johna Roberts’a, Joela Romana oraz Michaela Langa. Festiwal „Woodstock” nie był jedyną „Mekką” dla pierwszych hippisów. Wiele młodych ludzi należących do tej subkultury przybywała do Kalifornii zwłaszcza do San Francisco, gdzie chętnie już pozostawała na zawsze. Także Miami, w którym również odbywał się festiwal rockowy, był popularnym miastem wśród młodej amerykańskiej młodzieży wyznającej ideologię „flower power”.
Natomiast zespołami które były popularne wśród zwolenników ideologii „flower power” były zespoły takie jak Rolling Stones, The Beatles, Greatefull, The Doors, Sunsetstrip, Messengere Serwice, The Fugs oraz Spoonful. Najbardziej popularnym gatunkiem muzycznym w złotej erze ruchu „hippie” były różne odmiany rocka, bluesa, western rock music czy San-Francisco rock. Nie mniej jednak cenionymi gatunkami muzyki były takie gatunki jak blues i jazz. Wszakże sama Janis Joplin była typowo bluesową piosenkarką. Także różne odmiany folku były znane wśród hippisowskich muzyków, jak np. folk – rock. Jednym z najbardziej popularnych zespołów wśród hippisów był psychodeliczno-folkowy zespół Pearls Before Swine, powołany w 1965 roku na Florydzie przez Toma Rappa. Dlatego występowanie również elementów psychodeliki było bardzo charakterystyczne w muzyce słuchanej przez tę subkulturę. Bardzo istotną rolę dla rozmuzykowanej rzeszy hippisów odgrywały przeróżne festiwale. Najbardziej znanym stał się festiwal „Woodstock”, który po raz pierwszy odbył się w 1969 roku, z inicjatywy trzech osób , Johna Roberts’a, Joela Romana oraz Michaela Langa. Festiwal „Woodstock” nie był jedyną „Mekką” dla pierwszych hippisów. Wiele młodych ludzi należących do tej subkultury przybywała do Kalifornii zwłaszcza do San Francisco, gdzie chętnie już pozostawała na zawsze. Także Miami, w którym również odbywał się festiwal rockowy, był popularnym miastem wśród młodej amerykańskiej młodzieży wyznającej ideologię „flower power”.
Bibbliografia
i filmy
,,
Hipisi w PRL-u’’ Kamila Sipowicza.
,,Hipisi
w poszukiwaniu ziemi obiecanej’’, autorstwa Kazimierza
Jankowskiego
,Skazany
na Bluesa’’, ,,Bilet na Księżyc’’ ,,Janis’’.
Komentarze
Prześlij komentarz